Troll

0
2636

Wyobraźcie sobie, że macie blog, stronę internetową lub profil na Facebooku, że z wielkim trudem staracie się je prowadzić, zapełniając artykułami, zdjęciami, filmami i innymi treściami. Macie wielu fanów, z którymi możecie prowadzić dialog, ale jest kilka osób, które zaczynają obrażać wasze wysiłki i denerwować innych użytkowników (większość), pisząc negatywne komentarze. Otóż spotkaliście informatycznych trolli.

Są one definiowane przez Nonsensopedię jako „rodzaj zwierzęcia o nieznanym pochodzeniu, charakteryzujące się irytującym zachowaniem, mającym na celu rozwścieczenie wszystkich tych, którzy są w jego otoczeniu”. W żargonie internetowym, a w szczególności w żargonie wirtualnych społeczności, tym terminem określa się osobę, która prowadzi “dialog” z innymi poprzez wypisywanie prowokacyjnych i irytujących wiadomości, które często są nie na temat lub po prostu bez sensu w celu zakłócania komunikacji i wprowadzenia zamieszania.

Sam termin pochodzi od mitologicznego trolla, stwora przypominającego wyglądem człowieka, znanego z wierzeń mieszkańców Europy północnej, w szczególności Norwegii.

Alternatywnie, jego pochodzenie może wywodzić się od jednego ze znaczeń angielskiego czasownika to troll, tj. zastawić przynętę w taki sposób, aby złapać jak najwięcej naiwnych osób.

Zazwyczaj celem trolla jest, aby inni użytkownicy stracili cierpliwość, aby zaczęli się wzajemnie obrażać i atakować (tworząc prawdziwą “bitwę słowną”). Powszechna technika trolli polega na spektakularnym, powierzchownym i aroganckim podjęciu stanowiska w sprawie wrażliwej i już długo omawianej przez innych członków społeczności. W innych przypadkach, troll działa w sposób pozornie bezsensowny lub celowo naiwny, aby wyśmiewać tych użytkowników, którzy nie rozumiejąc jego zamiarów, starają się odpowiedzieć w odpowiedni sposób, pociągając za sobą dalszą dyskusję, nie dochodzącą do żadnych konkretnych wniosków.

Szczególnie uparty i cwany troll może zniechęcić użytkowników pewnej wirtualnej społeczności, doprowadzając do jej rozwiązania.

Postać trolla może pokrywać się w niektórych aspektach z tą fake’a (z ang. spekulant), tj. kogoś kto przeszkadza pewnej społeczności podszywając się pod kogoś innego. Jednakże taki fake mógłby uczestniczyć w określony i konstruktywny sposób w rozmowie (w przeciwieństwie do trolla), podczas gdy troll nie będzie mógł ukryć lub sfałszować własnej tożsamości (w przeciwieństwie do fake’ów). Często te dwie postacie mają jednak zbieżne cele.

Niektóre rodzaje wiadomości lub zachowania przypisywane trollom:

– Celowe wysyłanie nieuprzejmych, wulgarnych, obraźliwych, agresywnych lub irytujących wiadomości;

– Wysyłanie wiadomości o bezsensownej treści, o których w żargonie informatycznym można powiedzieć flood (takich jak: pojedyncze litery, emotikony, losowo wybrane teksty);

– Wysyłanie takiej liczby wiadomości, które choć nie są szczególnie prowokacyjne lub bezsensowne, uniemożliwiają normalny przebieg dyskusji;

– Wysyłanie wiadomości zawierających błędy potwierdzane w sposób fałszywie przekonywający

– Wysyłanie wiadomości w celu dezinformowania lub bezsensownej krytyki;

– Celowa i intensywna obrona dyskursu opartego na błędzie trudnym do udowodnienia lub na opiniach potencjalnie prawdopodobnych, w celu zwrócenia na siebie uwagi w dyskusji prowadzonej przez Społeczność;

– Publikownie treści utrudniających dyskusję, takich jak dźwięki, obrazy lub linki do niebezpiecznych stron, często przedstawiając je jako nieszkodliwe;

– Celowe i nieustanne mylenie imion osób lub nazw przedmiotów, popełnianie błędów gramatycznych w celu zirytowania pozostałych użytkowników;

– Przypisywanie wielu użytkownikom opinii jednej osoby, robienie z siebie ofiary w oczach innych i unikanie odpowiedzi dotyczącej istoty sprawy, popychając innych użytkowników do własnej obrony (np. wyrażenie takie jak: “Zmówiliście się przeciwko mnie”);

– Wielokrotne ośmieszanie lub oczernianie działań innego użytkownika;

– Celowe pisanie stanowczych wiadomości na dany temat, a zarazem drwienie za plecami tych, którzy następnie potwierdzają fałszywą tezę.

Postaraliśmy się tutaj przedstawić znaczną część przykładów cytowanych na forum i blogach. Moglibyśmy tak kontynuować przez całe strony, ale możemy zapewnić, że nigdy nie zdołalibyśmy dać wam dokładnego wyobrażenia na temat problemu. A jeśli kiedyś będzie mieli tę nieprzyjemność spotkać jednego z nich w “waszym domu” możecie być pewni, że przysporzy wam wielu kłopotów. Naszą radą jest całkowite ignorowanie go. Po jakimś czasie zobaczycie, że przestanie przeszkadzać wam i waszym czytelnikom, przechodząc do historii.

Korzystając z okazji pisania tego artykułu chcielibyśmy zaprosić wszystkich naszych czytelników do odwiedzania naszej strony internetowej, gdzie znajdziecie codzienne wydanie Gazzetta Italia z wieloma artykułami, wydarzeniami, wywiadami i filmami poświęconymi relacji miedzy Włochami a Polską. Możecie zajrzeć na naszą stronę internetową www.gazzettaitalia.pl lub zobaczyć profil na Facebookuwww.facebook.com/gazzettaitalia na Twitterzewww.twitter.com/gazzetta_italia, a także na YouTube www.youtube.com/user/gazzettaitalia, gdzie udało nam się niedawno osiągnąć liczbę 100.000 wyświetleń! Dziękujemy Wam wszystkim.