Między 7 a 9 listopada w Krakowie odbyły się Międzynarodowe Targi Wina Enoexpo. Jest to jedyne tego typu wydarzenie w Polsce. Wśród uczestników znalazło się 15 włoskich przedsiębiorstw, zaproszonych przez oddział ICE w Warszawie : Agricole Alberto Longo, Caiaffa Vini Biologici, Casa Vitivinicola Romano, ME.SV.I., Fattoria di Rietine, Firriato, La Guardiense, Masi Renzo & C., Fattoria di Basciano, Michele Viano, Montespada Agricola, Rinaldi Vini, Rossovermiglio, Tenuta Bosco Albano, Tenuta di Trecciano, Vasari, Zenato Azienda Vitivinicola.
Jak deklaruje Dyrektor departamentu ICE w Warszawie, Antonio Mafodda, w porównaniu do roku poprzedniego, na tegorocznych targach było obecnych dwukrotnie więcej włoskich przedsiębiorstw i pochodziły one z 8 różnych regionów (Kampania, Friuli-Wenecja Julijska, Piemont, Apulia, Sardynia, Sycylia, Toskania, Wenecja Euganejska). Polscy importerzy, obecni na Enoexpo mieli zatem możliwość odkrycia szerokiej różnorodności win, pochodzących z całych Włoch.
Antonio Mafodda podkreślił, że Włochy są liderem na polskim rynku win. W 2017 roku wartość importu z Włoch wyniosła około 55 mln euro i szacuje się wzrost tej wartości w roku 2018. Zarówno Dyrektor oddziału ICE w Warszawie jak i przedstawiciele włoskich przedsiębiorstw są zgodni co do tego, że istnieją szerokie możliwości rozwoju dla rynku wina włoskiego w Polsce, gdzie konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i ciekawi. W Polsce kultura picia wina oraz świadomość smaku i jakości coraz bardziej się rozwijają i dzięki temu rośnie również zapotrzebowanie na włoskie wina. Wśród tych najczęściej sprzedawanych w Polsce wymienia się Pinot Grigio, Chianti i Prosecco.
Jak zauważyły Barbara Bollani, reprezentująca przedsiębiorstwo Tenuta di Trecciano oraz wicedyrektor oddziału ICE w Warszawie, Francesca Romana Lanza, wzrost znajomości kultury winiarskiej jest również owocem ogólnego rozwoju turystyki. Rzeczywiście, coraz więcej Polaków udaje się do Włoch by odkryć ten piękny kraj i powracając do Polski chce odtworzyć nowo odkryte smaki.
7 listopada we Włoskim Instytucie Kultury w Krakowie, odbyła się konferencja poświęcona ENOEXPO, w czasie której poruszono problem zmiany klimatu, który ma znaczący wpływ na smak i produkcję wina. Przedsiębiorstwa muszą dostosowywać produkcję do nowych okresów sezonowania wina. Zmiany klimatu pozwalają odkryć nowe bukiety ale też sprawiają, że zachowanie tych tradycyjnych staje się coraz trudniejsze.