Sukces wizjonerskich i funkcjonalnych projektów

0
71
Archizoom, Superonda, Centro Studi Poltronova

Design był w każdej epoce symbolem twórczego fermentu, znakiem, podkreślającym zarówno zmiany społeczne, jak i historyczne, które pośrednio śledzą mapę rozwoju przemysłowego, rzemieślniczego i architektonicznego.

Pod koniec lat 60. i na początku lat 70. na placach rozpoczynają się pierwsze demonstracje studenckie, politycy i ikony

Collection 1972-2022 Zanotta / fot. Simone Barberis

zmian są mordowani, coraz bardziej odczuwalny jest kryzys naftowy z powodu sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie, która wiąże się ze wzrostem kosztów surowców, a tym samym standaryzacją produkcji przemysłowej. We Włoszech design staje się wówczas środkiem, za pomocą którego znani projektanci i architekci, wymyślają na nowo przedmioty i meble codziennego użytku, wykorzystując tańsze materiały i dążąc do podkreślenia kształtów i kolorów.

Tavolo180 Zanotta / fot. Simone Barberis

Inicjatorami tej fali zmian byli Gaetano Pesce, Enzo Mari, Ettore Sottsass i Joe Colombo. To oni kwestionowali piękne i harmonijne przedmioty na rzecz siedzisk, sof, stołów, które pobudzały do kreatywności. Ale przede wszystkim, pojawili się na włoskiej scenie młodzi projektanci, którzy tworzyli wystawy i prezentowali prototypy przedmiotów, wyrażających wielowymiarowe podejście do projektowania oraz swobodniejszy i bardziej kreatywny sposób myślenia o mieszkaniu.

We Florencji, kolebce renesansu, powstały

Scrittoio Zanotta / fot. Simone Barberis

dwie grupy młodych twórców: Superstudio (Adolfo Natalini, Cristiano Toraldo di Francia, Roberto Magris, Gian Piero Frassinelli, Alessandro Magris i Alessandro Poli) i Archizoom (Andrea Branzi, Paolo Deganello, Massimo Morozzi, Dario i Lucia Bartolini oraz Gilberto Corretti), które zasłynęły z tworzenia kolorowych przedmiotów o kształtach, które zapraszają użytkownika do nowych sposobów ich wykorzystania.

Archizoom, Superonda, Centro Studi Poltronova

Superstudio tworzy projekt, który nie tylko przywiązuje wagę do formy i stylu, ale rewolucjonizuje sposób myślenia o wykończeniach powierzchni. Czy pamiętasz używane do lat sześćdziesiątych laminaty do pokrywania mebli w miejscach publicznych, takich jak bary i kawiarnie? Wykorzystano je w ciekawy i innowacyjny sposób, dzięki serii produktów Quaderna. Laminat nie jest już wykończeniem w kolorze drewna lub jednokolorowym, ale projektem z precyzyjnie zaznaczonymi figurami geometrycznymi, staje się plastycznym, białym materiałem w kratkę (z kwadratami o boku długości 3 cm). Kraciasta siatka nie jest prostą dekoracją, ale rozciąga się na całej powierzchni obiektów przez trzy kartezjańskie osie, całkowicie pokrywając i podkreślając istotne i proste linie stołów, krzeseł, ławek, szaf. Quaderna to wynik połączenia filozofii Superstudio i Zanotty, firmy, która, podobnie jak inne w tamtych latach, potrafi wykorzystać historyczny moment i potencjał designu, który miesza się ze sztuką, rzemiosłem, grafiką, fotografią, malarstwem i kinem. Do historii przeszło zdjęcie pracowników Zanotty w białych kraciastych marynarkach wykonanych specjalnie na targi w Paryżu, podczas prezentacji serii Quaderna, podkreślających wizjonerskie podejście włoskich projektantów, którzy zainwestowali w produkcję innowacyjnych i eksperymentalnych mebli, dzięki którym staną się bohaterami międzynarodowego designu.

W tym samym czasie firma Poltronova również zrozumiała, że konieczne jest skupienie się na projektach odzwierciedlających zmianę zwyczajów i zainwestowała w talent kolektywu młodych projektantów Archizoom, także powstałego w stolicy Toskanii. Również w tym przypadku współpraca przynosi sukces, ponieważ wykorzystano potencjał materiałów takich jak pianki poliuretanowe, usunięto konstrukcję nośną sof, a błyszczącą tkaninę podobną do skóry zastosowano jako pokrycie podkreślające kształty obiektu, który nazwano Superonda.

Prosty blok poliuretanu jest zaprojektowany i wykonany, wycięty i ukształtowany tak, aby tworzył dwie części; znak, który je dzieli, ma

Archizoom, Superonda, Centro Studi Poltronova / fot. Pietro Savorelli

kształt litery „S”. Forma, która powstaje, to właśnie dwie fale, dwie krzywe, które mają wiele możliwości aranżacji: mogą być nakładane na siebie, tworząc miękką ciekawie zakrzywioną sofę, mogą to być dwa odrębne elementy, niczym nowoczesne szezlongi lub po prostu siedzisko, które można też wykorzystać jako pojedyncze łóżko.

To, co charakteryzuje ten mebel, który jest czymś więcej niż miejscem do siedzenia to, podkreślające krzywizny kolory, dzięki pokryciu z tkaniny podobnej do błyszczącej skóry PVC w kolorze czerwonym, białym i czarnym.

Dzięki swojemu zabawnemu wyglądowi i możliwości zmiany kształtu, Superonda eliminuje tradycyjną aranżację salonów prywatnych, publicznych i recepcyjnych, zaprasza do innego
sposobu socjalizacji.

To niesamowite, że po ponad pięćdziesięciu latach, nawet dzisiaj, te przedmioty wpływają na projektantów, architektów, stylistów w tworzeniu wnętrz sklepowych, czy w realizacji wystaw, ponieważ są wyrazem momentu w historii, kiedy zmiany społeczne zachodziły bardzo szybko i dokonała się elegancka rewolucja niekonwencjonalnego wzornictwa. Powstały wtedy kultowe meble, pobudzające wyobraźnię użytkownika i pozbawione ograniczeń jednego sposobu użytkowania, zachęcające do tworzenia przestrzeni, w której żyjemy.

Tłumaczenie pl: Agata Pachucy