Tłumaczenie pl: Zuzanna Miniszewska
Foto: Dariusz Dudzik
W czasach, kiedy masowa turystyka zyskuje złą sławę w prasie z powodu inwazji turystów pokazujących brak szacunku odwiedzanym przez nich miastom sztuki czy plażom położonym w wyjątkowym środowisku naturalnym, rośnie rola influencerów podróżniczych, którzy promują pozytywne zachowania wśród turystów, zachęcając ich do udania się w mniej oblegane miejsca lub proponując nowe sposoby na rozsądne zwiedzanie popularnych destynacji.
Z tego powodu podkreślamy znaczenie „Italy Ambassador Awards – Poland edition 2023”, wydarzenia, które odbyło się w czerwcu w Krakowie. W pięknej scenerii Hotelu Starego miały miejsce ceremonia wręczenia nagród i uroczysta kolacja, zorganizowane przez Italy Ambassador Awards (IAW) we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie i pod patronatem Narodowej Agencji Turystyki Włoskiej (ENIT) oraz włoskiego konsulatu w Krakowie.
„Tegoroczna polska edycja Italy Ambassador Awards stanowi wyjątkową okazję do nagrodzenia osób, które w szczególny sposób przyczyniają się do promocji dwustronnych relacji między Włochami i Polską. Ta nagroda jest dowodem przyjaźni i współpracy między dwoma krajami, które kocham”- mówi Izabela Krzanowska, dyrektorka IAW Polska.
W trakcie wieczoru influencerzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach i o pasji, która skłania ich do opowiadania o Włoszech za pośrednictwem mediów społecznościowych takich jak Instagram, Facebook, TikTok czy YouTube. Po zakończeniu prezentacji kandydatów, międzynarodowe jury wybrało zwycięzcę, który w listopadzie weźmie udział w finale włoskiego konkursu Italy Ambassador Awards we Florencji. Zwycięzcami nagrody IAW Poland Edition 2023 zostali Ania i Marcin Nowakowie, założyciele profilu „wedrownemotyle” na Instagramie. Uzasadnienie przyznania nagrody brzmiało: „Za odegranie znaczącej roli w promocji polskiej turystyki we Włoszech poprzez zachęcanie do wymiany kulturowej i wzajemnego wzbogacania się”. Zwycięzcy otrzymali wspaniałe trofeum wykonane przez polskiego rzeźbiarza Kamila Zaitza. Następnie partnerzy IAW Poland Edition przyznali wyróżnienia wybranym uczestnikom: Gazzetta Italia nagrodziła Bartka Kieżuna (Krakowski Makaroniarz) i Karola Webera (Inspektor Hotelowy). Restauracje Sant’Antioco i Santa Caterina przyznały nagrodę Katarzynie Wartalskiej (wlochoterapia). Nagrody od restauracji Tre Sorelle otrzymali Bartek Kieżun (Krakowski Makaroniarz), Mattia Centini (throwback pasta), Kinga Gajewska (kingagajatravels) i Karolina Wiszniewska (italia_e_cucina). Mattia Centini (throwback pasta) został także wyróżniony przez NORTHCOAST. Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające wkład w promocję turystyki w social mediach za pomocą tworzonych treści, a także podkreślające prezentowane przez nich kompetencje i odpowiedzialność etyczną. Jury przewodniczyły założycielka Premio Italy Ambassador Awards Svetlana Trushnikova oraz dyrektorka IAW Poland Izabela Krzanowska. W jego skład weszli cenieni specjaliści z różnych dziedzin, między innymi: Matteo Ogliari (dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie), Katarzyna Likus (Konsul Honorowa Republiki Włoskiej w Krakowie), Sebastiano Giorgi (redaktor naczelny Gazzetta Italia), Brian Hauch Fenger (Managing Director AMKA Poland), Odoardo Spataro (właściciel KATANE gelato siciliano), Justyna Czekaj-Grochowska (właścicielka restauracji Portobello), Antonio Maglietta (właściciel restauracji Sant’Antioco i Santa Caterina), Piotr Wrona (właściciel restauracji Tre Sorelle), Sebastian Synowiec (dyrektor Horeca North Coast). Wieczór uświetnił występ utalentowanego saksofonisty Juliana Brodskiego oraz wystawa obrazów Michała Zakrzewskiego zatytułowana „L’Italia accogliente”.