Hurra!!! Jestem fotografem – czyli Instagram w pigu?ce.

0
1480

Magdalena Radziszewska

 Pstryk! ?wietnie, mamy pi?kne zdj?cie, teraz tylko ma?e przyci?cie, odrobina filtra, tym razem niech b?dzie to np. X -PRO II, ramka, podkre?lenie ostro?ci konturów, kilkana?cie tagów i „udost?pnij”. Voilà! Od teraz wszyscy na Instagramie oraz znajomi na FB b?d? mogli zobaczy? to zdj?cie i podziwia? mój talent na miar? profesjonalistów. – Jest to procedura powtarzana codziennie przez kilkadziesi?t milionów osób na ca?ym ?wiecie. Jakie? by?o zdziwienie moich znajomych, gdy zorientowali si? , ?e po tym jak kupi?am nowy telefon, z oprogramowaniem Android, nie u?ywa?am aplikacji Instagram! Widz?c ich zdumienie (prawie oburzenie) postanowi?am zg??bi? swoj? wiedz? na temat tej niesamowicie popularnej aplikacji. Instagram to fotograficzny serwis spo?eczno?ciowy hostingu zdj??, po??czony z aplikacj? o tej samej nazwie (dost?pn? dla systemów operacyjnych iOS oraz Android). Instagram umo?liwia swoim u?ytkownikom robienie zdj??, stosowanie do nich ró?nych filtrów cyfrowych oraz udost?pnianie ich na ró?nych serwisach spo?eczno?ciowych. Jego cech? charakterystyczn? jest to, ?e nadaje zdj?ciom kwadratowy kszta?t, zupe?nie jak aparaty fotograficzne marki Kodak serii Instamatic oraz aparaty do fotografii b?yskawicznej firmy Polaroid (wi?kszo?? aparatów fotograficznych oraz urz?dze? mobilnych dysponuj?cych funkcj? „foto” wykorzystuje proporcje obrazu 4:3).

Aplikacja oferuje szeroki wachlarz funkcji, przy pomocy których mo?emy zmienia? wykonane przez siebie zdj?cie niemal?e tak, jakby?my korzystali z profesjonalnego programu graficznego. Instagram oferuje wiele ró?nych filtrów, dzi?ki którym mo?na znacznie odmieni? charakter wykonanego zdj?cia i nada? mu ca?kowicie nowy wygl?d.

Widz?c wszystkie zalety Instagramu, nie powinno nas zadziwia? wszechobecne zainteresowanie t? aplikacj?. Jest ona doskona?ym rozwi?zaniem dla ka?dego fascynata fotografii.

Fenomen Instagramu, skupiaj?cego miliony osób, urós? ju? do rangi ?wiatowej! Bardziej wprawieni u?ytkownicy tej aplikacji publikuj? dziennie po kilkana?cie, a nawet kilkadziesi?t zdj??. U?ytkownicy d??? do tego, aby „obserwowa?o” ich jak najliczniejsze grono osób, a samo zdj?cie powinno otrzyma? jak najwi?cej „lajków”. W tym celu pod ka?d? fotografi? mo?na doda? tzw. hashtagi, czyli poprzedzone kratk? (#) s?owa, najcz??ciej w j?zyku angielskim, maj?ce jakikolwiek zwi?zek z tym co przedstawia fotografia, np. pod zdj?ciem z wakacji mo?emy umie?ci?:  #I #Love #Summer #YOLO* #sea #sun #beach #holidays… Rekordzi?ci potrafi? dodawa? po kilkana?cie tagów, a wszystko po to, aby Ci którzy wyszukuj? has?owo zdj?cia na Instagramie, mogli szybciej trafi? na ich fotografi? i oczywi?cie j? „polubi?”.

Z moich obserwacji wynika, ?e niezwykle atrakcyjnym obiektem do fotografowania jest jedzenie.  Kolejn? ciekawostk? s? uj?cia- rzadko kiedy przegl?daj?c zdj?cia na Instagramie mo?na natkn?? si? na fotografi? grupy osób, lub chocia? jednej z nich, w ca?ej postaci. Dominuj? zdj?cia stóp, d?oni, oczu, paznokci na atrakcyjnym tle. Mo?e sprawia to, ?e zdj?cie wydaje si? bardziej… artystyczne? Z?o?liwi twierdz?, ?e Instagram skupia w?ród swoich mi?o?ników przede wszystkim niedosz?ych fotografów, lub tych, którzy pozbawieni talentu, uwa?aj? si? z profesjonalistów.

Rzeczywi?cie, lawina zdj?? zawarto?ci talerzy, stóp na tle morza i paznokci pomalowanych na nowy kolor mo?e dziwi?. Ale prawda jest taka, ?e korzystanie z aplikacji Instagram mo?e by? wci?gaj?c?, przyjemn? zabaw?. Interesuj?ce jest to, ?e dzi?ki niej mo?na ogl?da? zdj?cia dodawane przez gwiazdy kina i muzyki, naszych idoli. S? to zdj?cia zrobione przez nich samych, uchylaj?ce r?bka tajemnicy ich prywatnego ?ycia. Dla niektórych mo?e to by? kusz?ce.

Poza tym, po wykorzystaniu funkcji oferowanych przez aplikacj?, ka?de zdj?cie wydaje si? ?adniejsze, bardziej wyraziste, z pe?ni? barw… po prostu artystyczne.

Jako kolejna „zabawka” w telefonie, pokazuj?ca otaczaj?cy nas ?wiat w ?adniejszych barwach, czy jako sposób na wypromowanie siebie, Instagram staje si? popularniejszy z dnia na dzie?.

*Yolo- Akronim od angielskiego zwrotu You Only Live Once oznaczaj?cego ?yje si? tylko raz. Bardzo cz?sto u?ywany jako hashtag na Twitterze, lub innych portalach spo?eczno?ciowych,  do zwrócenia uwagi na emocjonuj?ce zdarzenia lub jako wymówka do zachowywania si? w sposób nieodpowiedzialny.