W ciągu ostatnich dziesięcioleci niektórzy z włoskich twórców komiksów zrobili karierę za granicą, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, współpracując nieraz z najważniejszymi wydawnictwami zza oceanu. Wśród tych autorów jest Gianluca Piredda, scenarzysta licznych dzieł tłumaczonych w wielu krajach świata, między innymi komiksu „Drakula na Dzikim Zachodzie” („Dracula in the West”).
Piredda urodził się w Sassari w 1976 roku i zadebiutował w świecie komiksu w roku 1992. We Włoszech był jednym z pionierów komiksu niezależnego, a od 1999 roku rozpoczął współpracę z różnymi amerykańskimi wydawcami. Jego pierwszym dziełem, które ukazało się w USA była powieść graficzna „Winds of Winter”, po czym w roku 2001 ukazał się numer specjalny serii „Warrior Nun Areala”, stworzonej w 1994 roku przez Bena Dunna (która doczekała się w ostatnich latach serialowej adaptacji wyprodukowanej przez Netflixa). Komiks ten, zatytułowany „No Justice for Innocents” i opublikowany przez wydawnictwo Antarctic Press, napisał Gianluca Piredda, a ilustrował Chris Gugliotti. W kolejnych latach włoski scenarzysta dalej publikował w różnych wydawnictwach w Stanach Zjednoczonych: wśród jego licznych projektów była miniseria z gatunku thrillera „Free Fall”, która ukazała się w 2005 roku, a dwa lata później Piredda był jednym z autorów, którzy uczestniczyli w serii antologii komiksowych wydawnictwa Image Comics pt. „Negative Burn”. Z kolei w 2012 wydana została miniseria „Airboy: Deadeye”, której scenariusz napisał wspólnie z Chuckiem Dixonem, a rysunkami zajął się Ben Dunn – komiks ten poświęcony był przygodom tytułowego bohatera, heroicznego lotnika z czasów drugiej wojny światowej.
We Włoszech Gianluca Piredda wydawał kolejne książki (w tym „Wicked Game” i „Sardegna in cucina”) i komiksy, tłumacząc też amerykańskie serie komiksowe i współpracując z przeróżnymi magazynami dotyczącymi dziewiątej sztuki i fantastyki, między innymi z tygodnikami „Lanciostory” i „Skorpio” wydawnictwa Aurea Editoriale, z którym jest związany od 2015 roku. W 2017 roku na łamach „Lanciostory” Piredda został scenarzystą „Dago”, słynnego komiksu o tematyce historycznej, stworzonego w 1980 roku w Argentynie przez Robina Wooda i Alberta Salinasa. W roku 2018 w magazynie „Skorpio” zadebiutowała jego westernowa seria „Freeman” z rysunkami Vincenza Arcesa, która mierzy się z dramatyczną historią niewolnictwa i rasizmu w Stanach Zjednoczonych. Pod koniec 2019 roku w tygodniku „Lanciostory” ukazał się w czterech częściach pierwszy odcinek „Drakuli na Dzikim Zachodzie”, ilustrowany przez Lukę Lambertiego. Druga opowieść, wydana w roku 2021, zawiera natomiast rysunki Emiliana Albano.
„Drakula na Dzikim Zachodzie” stanowi oryginalne podejście do mitu wampira: złoczyńca z powieści Brama Stokera, który o mało nie poległ w starciu z Abrahamem Van Helsingiem, ucieka do Stanów Zjednoczonych, aby rozpocząć tam nowe życie z dala od Europy. Dzięki pomocy rdzennej amerykańskiej szamanki, która staje się jego niechętną sojuszniczką, wampir znajduje sposób, by przetrwać w świetle słońca i postanawia zamieszkać w miejscowości Penny Town. Mocną stroną serii jest na pewno pomysł, by umieścić postać Drakuli, tak mocno związanej z Europą, w klimatach typowych dla amerykańskiego pogranicza – pełnego saloonów, gangsterów i Indian. Wampir Gianluki Pireddy, który znalazł się w zupełnie obcym dla siebie świecie, nie jest całkiem negatywną postacią, taką jak hrabia Stokera – wręcz przeciwnie, z czasem nabiera on cech antybohatera. Choć jest dumny, arogancki i brutalny, często okazuje wdzięczność i hojność wobec śmiertelników, którzy mu pomagają i gotów jest bronić niewinnych mieszkańców Penny Town przed przestępcami i bardziej nadprzyrodzonymi zagrożeniami. Ważną rolę w tej opowieści odgrywa kultura rdzennych Amerykanów, których mity i legendy są jednym z kluczowych elementów przygód Drakuli na Dzikim Zachodzie. Mroczny i typowo horrorowy ton obecny jest szczególnie w drugim odcinku, który zdobi drobiazgowa i realistyczna kreska Emiliana Albano.
W 2022 roku pierwsze dwa odcinki „Drakuli na Dzikim Zachodzie” zostały wydane w USA przez Antarctic Press; w tym samym roku wydawnictwo Elemental sprowadziło Drakulę Pireddy do Polski – oba dotychczasowe odcinki zostały zebrane w tomie w twardej oprawie, wzbogaconym o dodatkowe ilustracje i wstępne szkice niektórych stron komiksu.
Foto: Sławomir Skocki, Tomasz Skocki