Nie bez powodu ten model pojawia się właśnie teraz, kolor jego lakieru jednoznacznie kojarzy się z ukwieconą krokusami doliną Chochołowską, choć zakładam, że właściciel oryginału katarski szejk Nasser Al-Thani nigdy w te strony nie zawitał. Fanom muzyki rockowej dzisiejszy tytuł zapewne skojarzy się grupą Guns N’ Roses i słusznie, bo to lamborghini jest pełne energii, podobnie jak ich utwory i sprzedaje się równie dobrze jak płyta „Appetite for distruction”, czyli najlepszy debiutancki album wszechczasów [tylko w USA 18 mln. kopii].
Zawsze zwrócimy uwagę na osobę z naręczem róż i nie inaczej się dzieje, gdy widzimy auta Lamborghini. Dzięki swojej dynamice i olbrzymiej mocy są to auta bardzo wymagające dla kierowcy, którego przy braku rozwagi, łatwo mogą skrzywdzić, tak jak kolce pięknej, lecz uchwyconej nieuważnie róży. Kolejną analogię znajdziemy patrząc na mnogość odmian tych kwiatów, podobnie jak produkowany od 2011 model Aventador z niekończącą się listą kolejnych wersji. Oto niektóre z nich: LP700-4, LP700-4 Roadster, LP750-4 Superveloce, S Coupé, SVJ i SVJ Roadster. Oprócz tego są również limitowane serie bazujące na Aventadorze, czyli Veneo (oczywiście także w wersji Roadster), LP720-4 50 Anniversario, rocznicowa wersja LP700-4 Pirelli Edition i najnowszy hybrydowy Sia’n. Aventadora uwielbiają tuningować z różnym powodzeniem takie firmy jak DMC, Mansory, Oakley Design, Novitec, LB-Works i wiele innych. Aventador jest samochodem drogim, ale zważywszy na ilość wyprodukowanych modeli, traci nieco na swojej wyjątkowości i chyba stąd wynika ta chęć dodania mu bardziej unikatowego sznytu. O co chodzi z tą wyjątkowością? Na przykład Kadupul, to nie supercar, ale kwiat kwitnący na Sri Lance tylko jedną noc w roku, jego piękno znika wraz z nastaniem świtu, bądź gdy próbuje się go ściąć. Kolejny przykład to legendarny tulipan Semper Augustus, który w XVII wieku doprowadził do ruiny większość zamożnych Holendrów, a dzisiaj można go zobaczyć tylko na starych rycinach. Orchidea Shenzhen Nongke, delikatna hybryda stworzona od podstaw przez chińskich naukowców, kwitnąca raz na 4-5 lat, którą na aukcji w 2005 sprzedano za około 230 tys. USD.
Wróćmy do róż, za skromny bukiet odmiany Juliet, powstałej w 2006 roku, trzeba zapłacić około 90 funtów brytyjskich przy wcześniej padających sumach pomyślicie, że to nic takiego, ale pomyślcie David Austin poświęcił aż 15 lat i 3 mln. funtów by ją wyhodować! Róże zaczynają kwitnąć w maju, warto wtedy wybrać się do największego w Polsce rozarium w chorzowskim Parku Śląskim – 7ha nieprawdopodobnych doznań dla naszego zmysłu węchu. A jeśli ktoś szuka ekstremalnych doznań w tym temacie zapraszam do Sangerhausen w Niemczech, największego ogrodu różanego na świecie [15 ha z 8300 odmianami pośród 75 tys. krzewów różanych]. We Włoszech pośród tysięcy przepięknych ogrodów w Cavriglia, niedaleko Arezzo, znajdziecie największą prywatną kolekcję róż na świecie, Roseto Botanico di Cavriglia „Carla Fineschi”, gdzie na przełomie maja i czerwca możecie stanąć pośród 7000 unikatowych kwiatów.
Trudno jednak dojechać tam którąkolwiek z wersji Aventadora ze względu na jego niski prześwit. Nadwozie Aventadora zaprojektował Filippo Perini, nawiązując do „firmowej” linii aut z Sant’Agata Bolognese, zapoczątkowanej w 1971 roku rewolucyjnym modelem Countach pomysłu Marcello Gandini. Tutaj jednak mocno zarysowane linie i napięte powierzchnie tworzą fascynującą grę światła i cienia, nadając samochodowi bardziej agresywną sylwetkę przypominającą bombowiec F-117 Nighthawk – pierwszy seryjnie produkowany samolot o obniżonej wykrywalności przez radary. Faktycznie, kierowca może się poczuć jak pilot US Air Force, gdyż auto 100 km/h osiąga w 2,9 s, 200 km/h pojawia się w 9 sekundzie i 300 km/h po 24 sekundach od startu. Wyobraźcie sobie przeciążenie, gdy przy takiej prędkości postanawiamy się zatrzymać wciskając z całych sił pedał hamulca, zajmie to zaledwie 7 sekund. Takie przyspieszenia auto zawdzięcza oprócz mocy silnika także ultra lekkiej [70 kg] i kompaktowej skrzyni biegów systemu ISR, niektórym jednak przeszkadzają szarpnięcia, jakie towarzyszą wrzucaniu kolejnych biegów. Silnik generujący aż 690 Nm momentu obrotowego, potrafi także ogłuszyć, gdy stojące auto wkręcimy na 6,5 tys. obrotów uderzy nas ponad 120 decybeli, za co londyńska policja już wielokrotnie karała mandatami popisujących się tym szejków [pamiętajmy, że poziom szkodliwości dla zdrowia to ok. 85 dB]. Budowa Aventadora oparta jest na innowacyjnym monocoque wykonanym z włókna węglowego, który łączy wyjątkową lekką [148 kg] konstrukcję z najwyższym poziomem sztywności i bezpieczeństwa.
W dniu premiery 28.02.2011 ówczesny prezes Automobili Lamborghini Stephan Winkelmann powiedział „Aventador to skok dwóch pokoleń pod względem wzornictwa i technologii, jest wynikiem zupełnie nowego projektu, ale jednocześnie jest bezpośrednią i konsekwentną kontynuacją wartości marki Lamborghini. Jest ekstremalny w swoim designie i wydajności, bezkompromisowy w swoich standardach i technologii oraz niewątpliwie włoski w swoim stylu i perfekcji”. Również nazwa nawiązuje do tradycji firmy, tym razem jest ona hołdem dla byka, który w 1993 podczas korridy w Saragossie wykazał się niesamowitą odwagą za co otrzymał nagrodę Trofeo de la Peña La Madroñera. Natomiast LP700-4 oznacza „longitudinale posteriori”, czyli silnik umieszczony wzdłużnie i centralnie o mocy 700 KM z napędem na 4 koła. Do dyspozycji mamy trzy tryby jazdy Strada, Sport i Corsa, a od modelu S z 2016 dodatkowo Ego – czyli możliwość ustawienia własnych preferencji.
To, jak kwiaty mogą wspaniale łączyć się z super samochodami, pokazała obecnie najbardziej popularna motoryzacyjna youtuberka, Australijka występująca jako „Supercar Blondie”, która swoje lamborghini Gallardo zleciła pokryć granatowym lakierem z kwiatowym motywem.
Model wykonany przez FX Models, profesjonalny oddział zabawkarskiej firmy Welly, za rozsądną cenę oferuje całkiem dobrą jakość wykonania i precyzji. Odbiega jednak od katarskiego oryginału brakiem tylnego spojlera oraz monogramów NA na drzwiach. Kolor to oczywiście kwestia gustu, mnie urzekła „wisienka na torci” jaką jest jedno z bocznych lusterek.
W. Shakespeare napisał: „Pośród wszystkich kwiatów, wydaje mi się, że róża jest najlepsza”, dodam że ta w kolorze fioletowym, oznacza zauroczenie od pierwszego wejrzenia.
Lata produkcji: 2011-2021
Ilość wyprodukowana: ok. 12 000 szt.
Silnik: V 12
Pojemność skokowa: 6498 cm3
Moc/obroty: 691 KM / 8250
Prędkość max: 350 km/h
Liczba biegów: 7
Masa własna: 1831 kg
Długość: 4780 mm
Szerokość: 2030 mm
Wysokość: 1136 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
foto: Piotr Bieniek