Wystawa: 18 stycznia-22 marca 2015
Wernisaż: 17 stycznia 2015 o godz. 19.00
Spotkanie z artystą/dyskusja panelowa: 18 stycznia 2015
o godz. 12.00
Kurator: Marie-Eve Lafontaine
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie jako pierwsza instytucja w Polsce zaprezentuje obszerną wystawę włoskiego artysty Nicola Samoriego (ur. 1977). Jego figuratywne prace o precyzyjnej klasycznej kompozycji i znacznym stopniu złożoności i wirtuozerii w technice wykonania są zjawiskiem wyjątkowym w świecie sztuki współczesnej. Samori skrupulatnie maluje kompozycje, pieczołowicie rzeźbi w marmurze i tworzy mieniące się instalacje zapraszając widza do uczestniczenia w doznaniach na poziomie zarówno wizualnym, jak i niemal fizycznym. Łączy przeszywającą zmysły intensywność zainspirowaną teatralną estetyką sztuki renesansowej i barokowej z odniesieniami współczesnymi wywiedzionymi z sugestywności powojennych malarzy ekspresjonistycznych. To wszystko składa się na podejście artysty do roli i wyrazu sztuki klasycznej i figuratywnej w dzisiejszych czasach.
Wystawa podsumowuje najnowszą twórczość artysty. W obrazach powierzchnia płótna stanowi swojego rodzaju warstwę materialną. Wspomniane kompozycje malarskie poddawane są agresywnej, wręcz fizycznej ingerencji zmieniając jednocześnie odbiór pracy w oczach widza i zmuszając go do ponownej analizy. Płótno czy deska, poddane procesowi dekonstrukcji, przekraczają granicę między byciem przedmiotem dwuwymiarowym i stają się obiektem przestrzennym. Proces ten powoduje swojego rodzaju ingerencję dzieła w otaczającą je przestrzeń. W innych pracach Samori jeszcze głębiej eksperymentuje z kompozycją abstrakcyjną, ukrytą, używając przy tym miedzi, złota i srebra. Odwołuje się do doświadczenia pisania ikon i podkreśla sferę mistyczną swoich prac.
W instalacji „site-specific” prezentowanej w holu głównym TRAFO, Samori ogranicza pojęcie wiary do jego podstawowych składników: modlącego się i bóstwa. Wskutek tego pozbawia on owe pojęcia ich podstawowych wyznaczników, mianowicie kontekstu społecznego oraz historycznego. Gdy widz konfrontuje się z jego pracą czyli nakładającymi się na siebie warstwami historii religii i estetyki, jest zmuszony do zweryfikowania swojego podejścia do wiary. Stąd instalacja Samoriego jest nie tylko wyraźnym odniesieniem do pogańskich zaczątków religii, lecz także analizą praktyki religijnej w dzisiejszych czasach lub jej zaniechania oraz nieustającego wpływu religii na współczesną sztukę.
Po raz pierwszy w Polsce jedna wystawa połączy trzy znaczące serie prac artysty. Poza instalacją „site-specific”, Samori będzie pokazywał jeszcze nie wystawiane obrazy olejne i rzeźby. Wystawa „Religo” wejdzie również w przestrzeń sąsiadującego z TRAFO kościoła pod wezwaniem Św. Jana Ewangelisty.
Nicola Samori (ur. 1977, Forli), mieszka i pracuje w Bagnacavallo we Włoszech w pobliżu Rawenny. Zajmuje się badaniem form wywodzących się z historii kultury zachodniej, jej estetyki i uzupełnia je często powtarzającymi się odniesieniami, które bezwiednie tkwią w naszej podświadomości.
W 2004 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Bolonii. Jego wcześniejsze prace pokazywano między innymi na wystawach.: „Dei Miti Memorie” (Central TAFE Gallery, Perth, 2003), „Sine Die” (Museo d’Arte Contemporanea, Gibellina, 2007), „Arte Italiana 1968-2007 Pittura” (Palazzo Reale, Mediolan, 2007) oraz 9. edycji Premio Kair (Palazzo della Permanente, Mediolan, 2008).
Wystawa z 2010 roku „La Dialettica del Mostro” (Galleria Marcorossi Artecontemporanea, Mediolan) była początkiem prac nad tematem “inkorporacji”, w której to obraz, z początku inspirowany archetypem kultury zachodniej, ulega przemienieniu i przedefiniowaniu. W tym samym roku Samori zaczął też otwierać swoje kompozycje poprzez fizyczną dekonstrukcję powierzchni obrazu. W 2011 roku artysta został zaproszony do udziału w 54. Biennale w Wenecji (Pawilon Włoski). W 2012 roku pokazał swoje prace na dwóch wystawach indywidualnych: „Imaginifragus” w Christian Ehrentraut Gallery w Berlinie i „The Venerable Abject” w Ana Cristea Gallery w Nowym Jorku.
Najnowsze prace zaprezentował na „Fegefeuer” (Kunsthalle Tübingen, 2012), swojej pierwszej wystawie muzealnej poza Włochami, oraz na „Die Verwinding” i podczas indywidualnej prezentacji w Galerii Emilio Mazzoli w Modenie. Kolejna wystawa indywidualna w Galerii Christian Ehrentraut („Guarigione dell’Ossesso”, 2013) obejmowała serię obrazów podejmujących problematykę złudzenia.
Wystawy indywidualne i grupowe z udziałem artysty w 2014 roku odbyły się w Schauwerk w Sindelfingen, w Palazzo Chiericati w Vicenzie, w MAC w Lissone, w Kunsthalle w Kolonii oraz w galerii Rosenfeld Porcini w Londynie. W styczniu 2015 roku w Trafostacji Sztuki – Centrum Sztuki Współczesnej w Szczecinie odbędzie się pierwsza wystawa indywidualna artysty w Polsce.